Tuesday, August 25, 2009

DiLema Orang KiDal...

For this entry i will talk about left-handed....bukan kumpulan lefthanded tue..uhuh...kalau sesape nak tau 85% penduduk dunia menggunakan tangan kanan dan 15% daripada penduduk dunia nie adalah kidal, yakni lelaki lebih ramai daripada perempuan..

actually, i'm a left-hander person..mmg susah tau hidup sebagai orang kidal dalam dunia orang kanan nie..sebab ape tau? sebab hidup dalam dunia yang didominasi oleh orang yang menggunakan tangan kanan. kadang-kadang terasa macam diri nie pelik je and lain dari orang lain coz susah nak jumpe kengkawan yang satu geng (left-hander gak). Bila kita menggunakan tangan kiri nie, banyak kesukaran yang kita hadapi tau...terutamanya time kat sekolah..waktu nak menulis atas meja, mesti siku tertempis siku kawan yang ada kat sebelah kiri..kesian kat kawan tu, tulisan dia terus jadi herot dan comot..terseksa tau...kalau sume dalam kelas tu left-handed xpe..ini x, majoritinye guna tangan kanan..even kat U pun still alami masalah yang sama..

actually, banyak perkara yang mendatangkan kesukaran kepada left-handers...contohnya time orang kidal menggunting kertas, kertas mesti akan keronyok dan guntingannya mungkin tidak sebaik menggunakan tangan kanan. korang tau sebab pe? sebab...mata pisau gunting itu diletakkan untuk kegunaan tangan kanan. Kalau dipegang dengan tangan kiri, mata pisau akan terbalik dan kita tak dapat melihat garisan yang hendak dipotong. Tue sebab time skolah dulu, aku tak suka sangat pendidikan seni, nak kena gunting itu lah, ini lah..gunting je..mesti senget..bengang sesangat.so, minat pun berkurang la dengan subjek tu..(lagik pun, aku ni bukan la kreatif pun).Lagi, orang kidal gak biasanya ada masalah apabila menulis. Bukan kertas jer, malah tangan kita pun jadi comot,sebab ape tau? sebab.. bila menulis, tangan orang kidal terkena pada tulisan. Masalah lebih teruk kalau seseorang itu kuat berpeluh...huhuhu...susah kan??

Banyak tau masalah yang orang kidal terpaksa lalui contoh lain macam :

-Menggunakan pengasah pensil (kerana kedudukan mata pisau)
-Membuka pintu khususnya jika tombol pintu berbentuk tangkai
-Menggunakan alat pembuka tin dan botol
-Menggunakan pembaris
-pengupas kulit buah atau ubi...atau yang seangkatan...
-Pisau kek (jenis lama yang ada pemotong pada belah kiri)
-Bagi individu berbangsa Cina plak, kayu penyepit (jika makan menggunakan tangan kiri) berlaga dengan kayu penyepit orang yang duduk di sebelah kiri.

macam-macam cabaran yang orang kidal kena lalui...BUT i'm so proud be a left-handed person. u all know why??? because........ape2 pun kita perlu bersyukur dgn ape yang kite ade..kan..kan..kan...hehehehe..(nyedapkan hati nih)

kalo sesape nak tau left-hander's day pun ade tau..on 8/9 August...best kan be a left-handed person..hik..hik..hik...siap ade special day lg untuk kitorang. Kat PJ ade satu kedai, ni alamatnye...kakalu korang nak p ke...kan..

Left-Handed Convenience,No.6, First Floor, Jalan SS2/61,47300 Petaling Jaya, Selangor D.E.kedai ni de jual barang2 special for left-handed person..mmg rase diri dihargai sesangat..kalo g kedai tu, sume benda yang dijual hanya untuk penggunaan tangan kiri.. best...
kat bawah ni de sample pic barang2 yg terdapat kat kedai tue..
pelbagai alat diorang de jual...g je usha-usha....kot ade yang berkenan..



















ni lah pembaris orang kidal...beza tau dengan pembaris biasa


yang bawah ni plak mug...



bawah nie lak ade pic pisau pengupas kulit ubi ke, timun ke, buah ke...

so...gitu lah serba sedikit cite pasal kidal.... kengkadang memang ade yang xsuka. Contohnya mcm aku, time aku makan nasi dengan tangan, i will use my right hand..but bile guna sudu or garfu or pisau...mesti akan guna tangan kiri, so ade la yang tak suka dengan cara aku tue... tapi aku nak wat camne, nak belajar guna tangan kanan untuk buat sume tue agak susah..memandangkan umur sudah agak dewasa..uhuk!! da keras da..kalo guna tangan kanan untuk makan especially guna garfu and sudu, sure 3 jam pun belum tentu abis makanan tue...tambah-tambah plak makanan tu jenis mee@bihun dan yang berkuah...huh...agak mentensionkan... jadiknye, saye bersyukur atas ape yang saye ade... yang penting orang yang hidup dengan saye boleh terima diri saye seadanya....yeah!!!!!

3 comments:

Cikgu Aini said...

Kesiannye..tapi, xper org kidal kreatif dan banyak lagi kelebihan lain.

heart by heart.... said...

puteri-huhuhu...btul, kesian kan..
maybe btul gak pe yg puteri cakap...thanks!

heart by heart.... said...
This comment has been removed by the author.