Sunday, October 25, 2009

>> ya Allah, maafKan akU <<

Ya Allah, Yaa Rabbi, Yaa Rahman, Yaa Rahim.



Sesungguhnya aku sangat takut bila mengingati mati. Tetapi tidak juga aku menghindarkan diri dari yang sia-sia. Dan merapatkan diri kepada yang dikatakan saham-saham Syurga. Masih juga aku cintakan perkataan-perkataan manis dunia yang sementara. Dan asyik dengan belaian-belaian fitnah yang indah pada kulitnya tetapi berulat didalamnya.


“Keluarlah engkau dari jerami-jerami batil yang menyesatkan. Pergilah engkau ke danau-danau Firdausi. Dan teguklah susu dan madu dari sungainya yang mengalir itu. Tanggalkanlah pakaian-pakaian duniamu yang berupa kelazatan dan kesukaan sementara. Dan redhalah yang Allah hummala aisya illa i’ shul akhiroh.”


“Wahai diri yang lalai. Berpeganglah engkau pada tali-tali Allah, janganlah engkau mencari tempat bergantung selain dariNya. Dan ingatlah, yang engkau itu, kun tum khoirat ukhmatin ukhrijat linnass, ta’ muru nabil makruf, watan hau na’anil mungkar, watu’ minu nabillah.”


Dan janganlah menjadi orang yang rugi di dunianya dan rugi pula di akhiratnya. Berbaik-baiklah sesama kamu dan saling memberi dan menerimalah. Juga jauhkan sombong dan bongkak kerana dengan itu iblis menjadi kafir selamanya. Tidakkah engkau menggambil iktibar?”


“Dan cintailah Allah melebihi engkau mencintai takhta-takhtamu. Cintailah Rasulullah SAW itu melebihi rintik-rintik hujan atau juga air dilautan. Letakkanlah tangan di dadamu. Dan rasakanlah zikirnya. Dengan itu tidakkah engkau takut akan Allah? Dan tidakkah engkau malu bertemuNya dalam keadaan telanjang bergini? Sesungguhnya umat ini menerima limpah rahmat dan nikmat yang melebihi dari umat-umat yang terdahulu. Dan janji-janji Allah keatas umat ini juga lebih utama kedudukannya dari umat-umat lain. Tidakkah engkau wahai diri yang leka merasa lembut hati dan belas kepada dirimu sendiri?”




Ya Allah... Tunjukkan kepada aku yang benar dan jadikan pilihan aku mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada aku yang tidak benar dan permudahkan aku meninggalkannya.

No comments: