Thursday, October 8, 2009

ReaLiti KehiDupaN...KisaH PapAdOm......

malam semalam..teman rasa penat sangat, tetibe rasa nak tido awal daripada kebiasaannya..then, about 10.45pm, teman dah off the laptop..baring2 atas katil..terlelap...tetibe, phone teman berbunyi..aduh! sape lak yang call nih..nengok2 p.cik teman..kitorang pun borak2 kosong je la..teman agak pelik bcoz jarang gak p.cik teman nie nak call, even kitorang agak rapat. sebenarnya, p.cik teman yg nie kawen dgn adik mak teman(kira dia nie adik ipar mak)..but, kitorang very close..sometimes, kitorang sharing2 our problems..semalam, p.cik teman banyak bercakap...macam2 yang dia ceritakan, teman just jadik pendengar setia je lah..while kitorang dok bersembang tue, p.cik tetibe masukkan masalah dia dgn wife dia...erm...teman kenal wife dia macam mana..and teman tau perasaan dia..actually, family dia xde ape2 big problems, just a bit problem yg maybe berpunca from his wife...teman rasa that's the personal problem, so..xleh citer kat cni..but, the moral of the story..teman dapat citer yang kita sebagai perempuan nie, jangan lah terlalu ego kalau kita berpendidikan tinggi berbanding pasangan.. bila ego tu menguasai diri, tue yang menyebabkan seseorang tu durhaka terhadap suaminya..kalau kite ditegur, terimalah teguran tue dgn baik dan bersyukurlah coz ade gak orang yang caring about u..kan..kengkadang, luaran juga tak menggambarkan dalaman, even pakai tudung labuh segala, mengaji kat ustaz tiap2 minggu pun, perangai still macam ntah ape2..tak pernah nak mengaplikasikan apa yg dipelajari dalam kehidupannya..tak guna gak semua tue. that's not mean tudung labuh and mengaji kat ustaz tue yang salah, but nawaitu yang ada dalam diri seseorang tu yang paling penting..apa yang penting, bak kata p.cik teman semalam.. niat kita melakukan sesuatu dalam dunia nie adalah untuk ibadah, sejauh mana kita nak meninggi diri sekalipun, kita akan tetap kembali kepadaNya. ni tak, bila nengok je orang yang pakai serabai, macam kutu jalanan..kita dah judge dia yang bukan2..itu akan menjadi fitnah dan kita dah berdosa besar..apa yang kita tau tentang diri orang tue?kita tau nawaitu dia? so...tepuk dada, tanyalah iman...
bak kata p.cik teman, "jika ada orang yang terlampau pandai tetapi tak pandai nak mengaplikasikan kepandaiannya kepada perkara yang betul, itu lah orang yang paling bodoh sebenarnya..." setakat tue je lah, yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan..

ha!! nie masuk bab tayangan filem papaDom hari nie...katanya citer nie best..afdlin punyer citer...sudah tentu la best kan...jom kite nengok ramai-ramai..ramai pelakon yang hebat2 dan best dalam citer nie cth: afdlin, norkhiriah,liyana jasmay, vanida imran, farid kamil, que haidar..and ramai lagi..

sinopsis citer nie adalah Mengisahkan Saadom seorang pengusaha kedai makan yang terlalu kuat bekerja sehingga berjaya mengejar impian hidupnya, namun dia gagal dalam tanggungjawabnya sebagai suami kepada Munira dan ayah kepada Miasara. Situasi ini berubah apabila Saadom kehilangan isteri kesayangannya yang mati dalam satu kemalangan ketika ingin melihat anaknya menerima anugerah di sekolah selepas suaminya memberikan alasan sibuk. Sebelum itu, Munirah sempat berpesan agar suaminya akan sentiasa menjaga anaknya seperti mana menjaga kerjanya. Sejak itu Saadom tidak lagi seperti dulu, ke mana saja anaknya berada dia sentiasa berada di sisi. Sehinggalah saat berpisah apabila Miasara ditawarkan untuk melanjutkan pelajarannya di IPTA. Miasara tidak lagi mahu ayahnya mengikutnya ke Kuala Lumpur dan mengugut akan berhenti belajar sekiranya tidak patuh arahannya. Saadom akur dengan kehendak anaknya, namun di sebalik itu Saadom punyai rancangan untuk memohon jawatan sebagai tukang kebun di IPTA tempat anaknya belajar agar dapat sentiasa melihat anaknya. mampukah seorang lelaki menunaikan wasiat isteri tercinta??? wa..macam best je kan.. teman maybe balik umah hari nie..so, pe lagi...nak ajak en.vespa p nengok citer nie...hopefully, dia tak busy..yeah!!

2 comments:

* adeqya8284 * said...

Salam akak,
mcm2 kan kisah kehidupan ni...
akak beruntung, ramai yg nak berkongsi kisah hidup dgn akak,
sekurang-kurangnya akak boleh belajar dr pengalaman org lain..

Waa...bestnyer nk g tgk papadom..k.maria tgh busy dgn keje& exam...kalau ada masa k.maria sure g tgk citer ni..hehehe...

heart by heart.... said...

hehehe..k.maria pun apa kurang nya..macam2 citer..akak suka baca blog k.maria..repeat yang dulu2 punya..hehehe
best citer papadom k.maria...cepat p nengok....nnt rugi..hehehe