Friday, April 16, 2010

::tatkala bOsan::

keadaan yang membOringkan+membOsankan..(pe beza dua perkataan tu erk?) hurrmmm...rumate tersayang tiada di bilik 1minggu nie..sungguh memboringkan..even time exam.. i need my rumate!! huhuhuhu...khai..misS u sO much!! teman tak suke dOk sorang-sorang..sungguh tak best+bOring+xde kawan nak bOrak..huh!

sambiL dOk dalam kebOsanan..teman layann radiO hOt fm petang td...sungguh terharu bila dengar rintihan seOrang bapa yang on air tadi. bapa nie menceritakan kisah anak dia yang balik dr sekOlah and mintak duit untuk pergi lawatan @ sOmething yang berkenaan dengan aktiviti sekOlah di CamerOn highlands..bapa nie hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan yang mempunyai banyak tanggungan lain..byar sewa rumah, nk tanggung anak lain sekolah lagi..dengan gaji yang tak seberapa...dia sangat rasa terbeban bila anak dia yang berumur 12 tahun minta duit untuk aktiviti sekolah..abOut rm270...huh! sungguh banyak bg teman...duit tu bOleh buat macam2 bagi orang yang taraf hidup sederhana...dia call hOt fm untuk luahkan perasaan dan minta pandangan Orang ramai...camne nak selesaikan masalah dia.

ermmmmm... semua mak and ayah dalam dunia nie nak buat anak diOrang hepy kan..ape sahaja diorang sanggup buat..bergolok bergadai untuk dapatkan yang terbaik untuk anak-anak..pengOrbanan mak and ayah memang tak dapat kita balas..kita sebagai anak sepatutnya faham situasi mereka....jangan membebankan mereka dengan perkara yang remeh-temeh. teman dapat rasakan anak kepada bapa ini tidak faham dengan situasi family dia, kerna mungkin dia masih kecil untuk berfikir dan memahami...tapi, sebagai bapa..slow talk dengan anak itu, terangkan baik-baik keadaan sebenar supaya anak itu faham keadaan dan tidak menganggap bapanya sengaja tidak mahu menurut katanya dan akhirnya membuatkan anak itu berdendam..huh! ini kes yang sering berlaku..bebudak nie, kengkadang ada perasaan seperti itu, right? hOpe bapa ini dapat mengatasi masalahnya dengan baik dan berhemah..perlu lakukan tindakan yang bijak tanpa merugikan mana-mana pihak ...ehhhh...ape teman melalut nie....isshhh!!

yea besar pengOrbanan seorang ibu dan seorang bapa terhadap kita...tak terbalas...sentiasalah gembirakan hati ibubapa tatkala hayat mereka masih ada...bila tiba masanya mereka meninggalkan kita, itu 1 kehilangan yang amat besar dalam hidup kita.. seOrang ibu bOleh jaga 10 orang anak..tapi 10 orang anak belum tentu bOleh menjaga seOrang ibu... itulah realitinya...nauzubillah...

p/s : mak +abah....akak rindu sangat!! huhuhuhu......... nak balik umah;(

No comments: