Wednesday, April 13, 2011

:: ikhlas ke tidakkkk??? ::

alhamdulillah, bersyukur kepada Allah memberi kehidupan teman pada hari ini dengan penuh kebahagiaan...bersyukur padaMu ya Allah. seperti kebiasaannya, setiap pagi area pukul 7 pagi, wajib teman call mak..tanya khabar mak, bOrak2 sebelum masuk 'Opis' melaksanakan tugas yang perlu dilakukan dengan penuh hikmah sebagai seorang isteri..insyaAllah... mak bagi tau teman..ade Orang kampung yang baru saje meninggal pagi tadi..innalillahiwainnailaihirojiun... daripada-Nya kita datang, kepada-Nya jugak la kita dikembalikan.. yang pergi tetap pergi, kita yang tinggal ini masih lagi perlu menyusun gerak geri kita sebagai pelakon dalam memegang watak masing-masing sama ada jahat atau baik, kita yang tentukan dan akhirnya bagi mencapai reward di akhirat nanti..selagi diberi nyawa, selagi itu kita seharusnya mempersiapkan diri kita untuk berhadapan dengan Maha Pencipta kelak..

hari ini, en.vespa sudah request mau makan cucur ikan bilis, makanya tanpa sebarang paksaan insyaAllah akan teman laksanakan arahan itu dengan penuh ikhlas..ikhlas?? oOopps!! ikhlas sesuatu yang sangat rahsia wahai puan natasha..kita sebagai manusia tidak boleh menilai sesuatu yang perlakuan itu ikhlas @ tidak..semua itu terserah kepada yang Maha Berkuasa iaitu Allah.. Dia sahaja yang dapat menentukan keihlasan seseorang, dan hanya dia sahaja yang menitiskan keikhlasan itu dalam hati hambaNya yang Dia kehendaki.. sesungguhnya kita bersyukurlah dan redha dengan setiap perkara yang kita lakukan..eeeeeeewaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhh, jangan la kita rasa apa yang kita buat tu iikhlas, belum tentu lagi..kengkadang kita tak sedar tingkahlaku kita, percakapan kita membatalkan keikhlasan kita...

ye lah, kita ni manusia biasa...kadang-kadang apa yang kita lakukan, kita ungkit balik..waahhhhhhhh itu sudah kira tidak ikhlas walaupon sebelumnya kita da berniat ikhlas.katakanlah, kita ade pernah tolong seseorang, tetibe dia macam ala-ala melupakan kita..tetibe terkeluar dari mulut kita " tengok dia dah lupakan aku, dulu aku yang tolong dia, kalo tak dia mesti dah hidup susah sekarang" ha! disebabkan sepotong ayat tu, punah segala amalan kita...sah2 tak ikhlas dah namanya... cemane nak citer yea, umpama kita bina istana pasir kat tepi pantai la, tetibe Ombak besar datang, hancus berkecai istana kita...waduhhhhhh pOnat kan??? macam gitu la citer nya....tetibe citer pasal pantai nie, teringat kes semalam..en.vespa belum bagi decision lagik la...mau pergi @ tidakkk....huhuhu, menunggu dan terus menunggu.. ^_^

walau cemane pOn, kita kena sentiasalah berusaha untuk mendapatkan keihklasan dlaam setiap perkara yang kita buat. walaupun teman katakan tadi ianya rahsia, tetapi kita sendiri akan rasa dalam diri kita sama ada kita ikhlas @ tidak..meh teman citer tanda2 orang yang ikhlas :

  1. apabila dipuji @ dikeji terhadapa amalannya , sama je...pujian itu tidak membanggakan, kejian itu diak menyusahkan..kerana semuanya kerana Allah
  2. amalan yang dilakukan adalah secara tertutup @ disembunyikan...(Oh, zaman sekarang nih..lagi nak tunjuk2..ermmm..... )
  3. selalu dan terus membuat kebajikan walaupon orang itu berbuat jahat padanya ( ade ke orang macam nie? ade tapi susah nak jumpa kan)
  4. melaksanakan ibadah seperti biasa walaupon di tempat orang @ di tempat sunyi (jgn depan orang kita rajin, belakang orang, solat pon tidak pernah...nauzubillah )
ekceli banyak lagi,insyaAllah lain kali kita kongsi lagi :) mOga kita sama2 memperolehi keikhlasan daripada-Nya..insyaAllah

sabda Nabi Muhammad SAW, "beruntunglah bagi orang2 yang ikhlas. mereka adalah sebagai pelita hidayah (penyuluh kejahilan) dan kerana (suluhan cahaya) mereka terdedahlah segala fitnah yang menyesatkan "

renung-renungkan dan selamat beramal =)

No comments: