Sunday, November 1, 2009

:: UjiAn Dari Allah ::

salam.... pe cerita dengan weekend kalian semua?? di kala berada dalam dunia exam macam sekarang nie, sudah pasti kepala menjadi ting tong dan tidak menentu kan..kan..kan..seperti yang berlaku pada rumate teman a.k.a Khai..yang menjadi ting tong sesudah abis paper exam..
kejadiannya bermula apabila beliau keluar dari dewan exam lalu berjalan menuju ke tempat meletak beg..kemudian, beliau terlihat seekor kucing yang agak comel lalu terus menerpa kucing tersebut " hai monyet............................"(dengan muka yang agak selambe) ....dengan pantas beliau mendapat perhatian lebih ketika saat itu oleh pelajar2 yang berada di situ.. beliau terdiam sejenak, dan tibe2 mendengar satu ayat "hai, baru lepas abis jawab soalan subjek saya, kucing ngan monyet pun dan tak kenal ke khai?" rupanya ayat itu datangnya dari pensyarah yang juga berada di situ yang juga mendengar sapaan khai pada kucing tadi..betapa malunya Khai kala saat itu..gitu lah kisah benar pabila berada di situasi ting tong selepas exam...
hahahahahahahahahahahahahahahahhahaha................
memang kelakar giler..teman dengor citer dia, gelak besor dibuatnya...ade ke kucing dikatakan monyet...ahaks! khai..khai..khai..khai...jgn mare erk..story mory citer kat cni..hehehe
okeyss...kelmarin, teman berbual dengan en.vespa by phone...macam2 la yang diborakkan..before nih, kalau calling2 sembang kejap jer..takat tanya kabo, da mam ke, camne koje...sudah.tapi, kelmarin...bukan main lagi..ntah apa yang teman borak dengan dia..teman pun tak ingat da...lama gak la..sampaikan si Khai ngan Nazirah yang ade dalam bilik tu jeles beb....hahaha..kalau tak, diorang je yang asyik dok bergayut dengan bf2 diorang...teman ni dengor je..tapi, malam tu..teman lak hyper...hahaha..bukan selalu kan. nasib baik time tu diorang dok nengok citer korea...kalau tak..mayb jeles tahap maksima dengan teman... =)
ada satu perkara yang teman sangatlah ingat perbualan teman dengan en.vespa adalah mengenai sebuah impian..sedih sangat time tu, mulanya story mory biasa jer...then, tetibe dah takde idea kan...so, teman nie wat soalan bengap...tanya dia.. apa impian dia, then..dia pun menjawab yang impian dia satu je..dia nak dia ada sebuah keluarga yang bahagia bersama teman kerana dia tak pernah rasa kebahagiaan sebuah keluarga...ya Allah, tersentap teman time tu..menitis gak la air mata bercucuran ke pipi...weh.. dan pada masa tu, teman terfikir adakah teman mampu untuk mewujudkan keluarga yang bahagia untuk dia..teman takut tidak mampu untuk memberi yang terbaik untuk diri dia. dan pada masa itu juga, teman bersyukur kerana teman masih lagi ada ibu dan bapa yang sentiasa memberi kebahagiaan dalam hidup teman..jika dibandingkan dengan orang yang tiada...ermmmmmmmmmm......
en.vespa sudah kehilangan emak hampir belasan tahun, yakni sejak dia kecil lagi...dan dia merasakan yang dirinya kurang kasih sayang seorang ibu dan mungkin itu menyebabkan dia merasakan yang dia tidak pernah berasa kebahagiaan sebuah keluarga.. sesungguhnya teman bersyukur kerana mempunyai seorang emak yang cukup memahami diri teman.. dan teman tidak dapat membayangkan apa yang berlaku pada diri teman sekiranya teman berada di tempat en.vespa.. BENAR, Allah itu Maha Adil dan Mengetahui... dan Dia akan beri ujian pada umatnya yang betul2 mampu untuk menghadapinya.. dan apa yang diberikan pada setiap hambaNya pasti ada hikmah disebaliknya..percayalah.
mungkin Allah telah menentukan teman sebagai insan yang dapat memberi kebahagiaan kepada en.vespa, atau mungkin orang lain..kita semua tidak tahu..semuanya telah Allah tentukan..apa yang penting, teman akan cuba sedaya upaya untuk membuat kehidupan en.vespa bahagia..mungkin keperitan yang dia alami, teman tidak dapat hilangkan tetapi sekurang2nya...teman harap, teman dapat kurangkan keperitan itu..insyaAllah.


(gambar sekadar hiasan....ngeh..ngeh..ngeh..)

ujian yang Allah berikan pada kita itu, sudah tentu dapat kita tempuhi kerana itulah ujian yang terbaik yang dipilih oleh Allah untuk kita.


2 comments:

khaira said...

huhuhu...gembira bercampur sedih...huhuhu

insyaAllah akak mampu bahagiakan abang ipar khai tuh...huhuhu

yeye, x lama lagi dah dpt abang ipar lagi...wakakaka sonoknyer!

heart by heart.... said...

yoyo oO...je khai..khai..khai..khai..
huhuhu....lambat lagik ler...
pepandai jerk...
insyaAllah, doakan kak erk....
=)